Wiodący gracz na rynku transportu morskiego i przewozów intermodalnych, francuski CMA CGM, od stycznia uruchamia szósty regularny serwis żeglugowy do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku. Będzie to połączenie feederowe, obsługujące terminale kontenerowe w Rydze na Łotwie oraz Kotce w Finlandii.
Baltic Hub to jedyny w Polsce tudzież na Morzu Bałtyckim głębokowodny terminal kontenerowy i jednocześnie najdalej wysunięty na wschód w Unii Europejskiej. Oddany do użytku w 2007 roku jako Deepwater Container Terminal Gdańsk pod obecną nazwą funkcjonuje od roku 2022. Zmiana nazwy ma na celu podkreślenie jego roli jako wiodącego hubu intermodalnego nad Morzem Bałtyckim. Pełnienie funkcji hubu umożliwia dysponowanie nabrzeżami głębokowodnymi, które obsługują największe kontenerowce oceaniczne, jakie mogą wejść na Bałtyk przez cieśniny duńskie.
W tej sytuacji dużą część operacji stanowi tzw. transshipment, czyli przeładunek kontenerów ze dużych statków, docierających do Gdańska w ramach bezpośrednich serwisów oceanicznych, na mniejsze jednostki feederowe, kursujące do terminali kontenerowych w państwach bałtyckich, czy skandynawskich.
Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Infrastruktury”, rok 2024 przyniósł w Baltic Hub rekordowe przeładunki na poziomie 2,2 mln TEU. Ku końcowi zmierza ponadto jego rozbudowa, realizowana w ramach Projektu T3, w efekcie czego roczna przepustowość wzrośnie z 3 mln TEU do aż 4,5 mln TEU.
Choć z realizacji bezpośrednich serwisów oceanicznych do Baltic Hub wycofali się duński Maersk i niemiecki Hapag-Lloyd, którzy w ramach zawiązanego sojuszu zamierzają skoncentrować się na hubach kontenerowych nad Morzem Północnym, inni czołowi gracze rozwijają model hubowy w Gdańsku. Jednym z nich jest CMA CGM, francuski potentat na rynku przewozów intermodalnych i żeglugi morskiej.
W roku 2023 armator uruchomił w ramach serwisu oceanicznego FAL1 bezpośrednie transoceaniczne połączenie kontenerowe z Baltic Hub do Busan, największego portu morskiego w Korei Południowej i jednocześnie 6. co do wielkości na świecie w zakresie przeładunku kontenerów. Początek 2025 roku przyniósł natomiast uruchomienie przez CMA CGM szóstego regularnego połączenia do Gdańska. Będzie to połączenie feederowe, zapewniające dostęp do Baltic Hub klientom w państwach bałtyckich i Finlandii. Połączy bowiem gdański terminal kontenerowy z portami morskimi w Rydze i Kotce. Jak informuje francuski gigant, nowe połączenie umożliwi przeniesienie przewozu ładunków z samochodów ciężarowych na bardziej efektywny ekonomicznie i przyjazny środowisku transport morski. Nowy serwis żeglugowy będzie funkcjonował pod nazwą Baltic Express, w skrócie BLX. Zapewni on możliwość przewozu kontenerów wszystkich typów, nie tylko przewożących ładunki suche, ale także kontenerów-chłodni.
Jak informuje CMA CGM, czas przewozu ładunku z Szanghaju do Rygi w przypadku kombinacji połączeń żeglugowych FAL1, FAL5 i BLX wyniesie 61 dni, zaś do Kotki 63 dni, natomiast w przypadku transportu w kierunku przeciwnym, do Szanghaju, 56 dni z Rygi i 54 dni z Kotki. W Rydze przewozy realizowane będą do terminala kontenerowego Baltic Container Terminal, zaś w Kotce – Steveco. CMA CGM wskazuje, że kombinacja tych połączeń zapewni konkurencyjny pod względem czasu dostawy transport kontenerów z Finlandii i państw bałtyckich nie tylko do Chin, ale także Korei Południowej, Malezji i Singapuru.